wtorek

Nadnercza


1. Usunięcie stresorów. Jest to najważniejszy krok. Stresory emocjonalne, takie jak problemy małżeńskie, rodzinne czy finansowe muszą być koniecznie rozwiązane.

2. Sen. Jest bardzo ważnym by mieć odpowiednią ilość wypoczynku. Należy codziennie iść spać przed 22.00.  Dlaczego? Ponieważ nasze nadnercza zmuszają się do pracy na drugą zmianę żebyśmy mogli pozostać na nogach od 23.00 do 1.00. Jest to dla nich bardzo wyczerpujące. Gdy idziemy spać wczeście mogą one wypocząć. Właśnie pomiędzy 22.00 a 1.00 nadnercza pracują najciężej nad regeneracją organizmu. Powinniśmy również spać do 8.30 lub 9.00 rano, gdy jest to możliwe, poniewać szczyt produkcji kortyzolu wypada pomiędzy 6.00 i 8.00 by nas obudzić i dać energię na cały dzień.

W późniejszych stadiach osłabienia nadnerczy poziom kortyzolu spada i czujemy się zmęczeni. Ciężej jest się rano obudzić. Jeżeli musimy wstać za wcześnie, bardziej obciążamy nadnercza, które muszą wyprodukować więcej kortyzolu gdy on już jest wyczerpany.

Z tego powodu dobry sen w nocy jest obowiązkowy. Bez tego nasze ciała nie mogą się zregenerować. Powinniśmy też spać w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu by zmaksymalizować produkcję melatoniny.

Dla tych, co nie mogą zasnąć, często pomaga doustna dawka melatoniny (0.5 do 3 mg), pół godziny przed snem. Można zacząć od niskiej dawki (0.5 mg) i powoli zwiększać dawkę. Właściwa dawka różni się w zależności od osoby.

Jeżeli masz tendencje do budzenia się o 2 lub 3 w nocy i nie możesz znów zasnąć jest to znakiem nadmiernego stresu. W tym wypadku możesz rozważyć kupno melatoniny o powolnym uwalnianiu. Możesz też wypróbować innych naturalnych środków jak naprzykład 5-HTP  (tryptofan) 50-100mg, wyciągów z nadnerczy i śladowych minerałów. Innym dobrym środkiem jest magnez. Zioła wspomagające sen to korzeń waleriany, chmiel i korzeń lukrecji.

3. Unikaj kawy i napojów z kofeiną. Działają one stymulująco i zakłócają cykl snu. Herbaty ziołowe są dozwolone, bo nie zawierają kofeiny.

4. Unikaj telewizji i komputera. Niektórzy są wrażliwi na światło. Oglądanie telewizji lub praca przy komputerze może zatrzymać produkcję melatoniny, która wywołuje sen. Jeżeli dzieje się tak w twoim przypadku wyłącz telewizor czy komputer o 20.00.

5. Wysiłek fizyczny. Jest to wspaniały sposób na redukcję stresu i dotlenienie organizmu. Ćwiczenia zmniejszają depresję, zwiększają obieg krwi, normalizują poziom kortyzolu, insuliny, glukozy we krwi, hormonu wzrostu i tarczycy oraz ogólnie poprawiają samopoczucie. Kluczem jest by dostosować poziom wysiłku do możliwości. Im większe osłabienie nadnerczy, tym mniej męczące powinny być ćwiczenia.  Prosty wysiłek, jak szybki spacer lub wspnanie się na schody jest łatwy i można go zrealizować prawie wszędzie. Wysiłek nie powinien być większy niż do 50% możliwości i powinniśmy się po nim czuć odświeżeni, nie zmęczeni. Trzeba wypełnić 3 kategorie: wysiłek aerobowy (szybkie chodzenie, pływanie, bieżnia), wysiłek anaerobowy (podnoszenie ciężarów, pompki czy przysiady) oraz rozciąganie (joga, tai chi).

6. Suplementy naturalne. W programie leczenia nadnerczy ważnym jest by mieć odpowiednią dietę. Optymalna dawka witamin i minerałów może się składać z:

A. 500 do 3000 mg witaminy C z bioflawonoidami dziennie. Witamina C jest raczej łagodna. Najlepiej kupić witaminy bez dodatku kukurydzy i substancji modyfikowanych genetycznie. Najlepsza witamina C jest pochodzenia naturalnego. Osoby z wrażliwym układem pokarmowym powinni rozważyć wersję buforowaną, jak na przykład askorbat wapnia lub magnezu.

B. 900 do 1,500 mg witaminy B5 (kwas pantotenowy), ponieważ większość reakcji produkcji hormonów nadnerczy potrzebuje koenzymu A/ panteiny, produktu ubocznego witaminy B5.

C. 400-800 I.U. witaminy E. Zaangażowana jest ona w co najmniej cześć różnych reakcji enzymatycznych w kaskadzie nadnerczy.

D. Inne substancje warte uwagi to 10,000 do 25,000 I.U beta-karotenu, selen (100-200 mcg), magnez (200-800 mg), lyzyna (1-2 g), prolina (500mg - 1g), glutamina (1-5 g), DHEA 15-50 mg, i pregnenolon 25-50 mg.

F. Wyciąg z kory nadnerczy korzeń lukrecji również mogą być pomocne krótkoterminowo. Są szeroko reklamowane, ale trzeba z nimi być ostrożnym, ponieważ mogą działać stymulująco. Mogą powodować czasowe dobre samopoczucie i prowadzić do uzależnienia.

G. Sterydy. Sterydy takie jak naturalny hydrokortyzon lub octan kortyzonu w dawkach 2,5 do 5 mg, dwa do czterech razy dziennie mogą być bezpiecznym i dobrym sposobem na odnowę wycieńczonych nadnerczy przez krótki okres w ciężkich przypadkach. Rosnąca dawka jest czasem potrzebna w miare jak organizm buduje tolerancję. Jednakże należy to robić wyłącznie pod opieką lekarską. Problemem jest to, że ciężko jest przestać brać sterydy po tym jak organizm się do nich przyzwyczai. Im młodsza osoba tym bardziej należy unikać tego sposobu.

Uwaga

Jest bardzo ważym by zrozumieć, że branie wielu substancji odżywczych na raz rzadko działa a czasem nawet szkodzi. Używanie witamin, minerałów czy ziół w walce z osłabieniem nadnerczy powinno być dostosowane do potrzeb indiwidualnych, w oparciu o historię danej osoby i jej metabolizm. Nawet jeśli wydaje się, żę dana substancja działa dobrze, po czasie może przestać gdy organizm się przyzwyczai. Więcej nie znaczy lepiej i często może pogorszyć stan, bo w czasie rekonwalescencji zmienia się metabolizm.

7.  Nawyki żywieniowe. Gdy poziom kortyzolu osiąga szczyt między 6 a 8 rano czasem nie mamy apetytu.  Wiele osób nie je śniadania bo nie czują się głodni. Dzieje się tak ponieważ nasz organizm potrzebuje cukru by funkcjonować. Ponadto, potrzeby energetyczne naszego organizmu nie zmieniają się w tym okresie. Nawet mały posiłek jest lepszy niż nic i zapewni potrzebną energię nawet gdy nie mamy ochoty na jedzenie.
Opuszczanie śniadania to zły pomysł. Jeżeli twój cukier we krwi jest na niskim poziomie nadnercza są instruowane by wydzielać kortyzol który aktywuje glukonogenzę by podnieść poziom cukru. Jest więc bardzo ważnym by zjeść zdrowe śniadanie wkrótce po obudzeniu się i nie później niż o 10 rano.
Najlepszy czas na lunch jest pomiędzy 11 a 11.30 rano. Czasem pożywny posiłek będzie potrzebny pomiędzy 14:00 a 15:00 by uchronić organizm przed spadkiem poziomu kortyzolu między 15.00 a 16.00. Posiłek wieczorny powinien zostać zjedzony około 17.00 czy 18.00. Kolacja, jeśli jest potrzebna powinna być niewielka i mieć niski indeks glikemiczny by zapobiec nagłemu wzrostowi cukru we krwi.
Z czasem wydzielanie insuliny staje się wadliwe powodując hipoglikemię w środku nocy. Objawy to między innymi koszmary nocne, niepokój i poty. Gdy tak się dzieje, organzim musi aktywować nadnercza by wydzielały kortyzol by podnieść cukier we krwi do normalnego poziomu. Z czasem obciąża to nadmiernie już osłabione nadnercza.

Źródło:
http://zdrowiehormonalne.blox.pl/
James L. Wilson “Adrenal Fatigue: A Generally Unrecognized But Pervasive Syndrome”. Original Internist. FindArticles.com. 11 Feb, 2009. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FDL/is_4_8/ai_n18612766

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoja opinią.