poniedziałek

Fenomen witaminy C

W przypadku wystąpienia przeziębienia lub grypy czy innej infekcji, oraz ogólnie w wielu problemach zdrowotnych, witamina C potrafi zdecydowanie skracać czas ich trwania. Witamina C stymuluje  system immunologiczny pobudzając wzrost i sprawność komórek odpornościowych.

Zapotrzebowanie na witaminę C jest odbiciem stanu zdrowia. Im bardziej człowiek chory lub nawet na pierwszy rzut oka zdrowy jak ryba, ale zanieczyszczony toksycznymi metalami, których w dzisiejszym powietrzu mamy sporo, tym więcej witaminy C potrzeba!
.
Powszechnie zalecane dawki witaminy C 60-100 mg na dobę są zdecydowanie zbyt małe i są ustalane pod naciskiem lobbystów, którzy zarabiają wielkie pieniądze na chorobach.
Firmy farmaceutyczne nie mają interesu, aby lekarze skutecznie leczyli tanimi suplementami witaminy C i antyoksydantami - woli się polecać często mniej skuteczne w leczeniu chemiczne leki farmakologiczne z całą gamą skutków ubocznych, które przede wszystkim tłumią objawy i nie sięgają do przyczyny chorób.

Jeżeli każdy wiedziałby jak używać dużych dawek witaminy C - askorbinianu doustnie i dożylnie, byłoby to finansową katastrofą dla przemysłu farmaceutycznego.

Źródło foto: dominican-republic-live.com
Witamina C występuje w przyrodzie jako kwas L-askorbinowy (tzw. lewoskrętna forma witaminy C). Ta literka L jest bardzo ważna, ponieważ istnieje także kwas D-askorbinowy (forma prawoskrętna), który jest jakby odbiciem lustrzanym tego pierwszego. Nie ma on już działania terapeutycznego, jest tylko zbędnym balastem, który zakwasza organizm.

Kwas L-askorbinowy jest jednym z najskuteczniejszych środków antybakteryjnych, antywirusowych i podnoszących sprawność układu odpornościowego.


Podczas każdej choroby infekcyjnej, w ogromnym stopniu rośnie zapotrzebowanie na podawanie większych ilości antyoksydantów (m.in. witamina C z bioflawonoidami, witamina E, beta caroten, cynk, selen, koenzym Q10 ).

W odniesieniu do układu immunologicznego witamina C wspiera funkcjonowanie gruczołów nadnerczy w okresach natężonego wysiłku, stymuluje produkcję własnego interferonu niezwykle pomocnego podczas leczenia w chorobach nowotworowych, wzmacnia działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne białych krwinek.

Niedobór witaminy C powoduje spadek liczby limfocytów T, na których opiera się działanie układu immunologicznego.

Witamina C jest niezbędnym budulcem substancji międzykomórkowej, tworzącej wiązania włoskowatych naczyń krwionośnych. Łącza te mogą ulec osłabieniu, w wyniku, czego bakterie lub wirusy mogą przenikać do mózgu. Gdy stężenie witaminy C we krwi spada do poziomu 1 mg na litr, włoskowate naczynia krwionośne stają się szczególnie łamliwe.

Wysoki poziom witaminy C w organizmie sprzyja tworzeniu maksymalnych zasobów glikogenu w wątrobie i wzmocnieniu jej czynności odtruwających.W okresie infekcji możesz bezpiecznie zwiększyć spożycie powyzej 10 gramów dobowo.
W prowadzonych badaniach nie stwierdzono żadnych zaburzeń nawet po dziennych dawkach rzędu 10 g podawanych w ciągu kilku lat. Brakuje też dowodów, które mogłyby potwierdzić związek między przyjmowaniem naturalnej witaminy C a powstawaniem kamicy układu moczowego, co może mieć miejsce w przypadku przyjmowania syntetycznej witaminy C i spożywania dużej ilości białek zwierzęcych oraz np. pasteryzowanego mleka - aby wyeliminować to zagrożenie należy uwzględnić w diecie warzywa i owoce, przyprawy czyli jeść czy też zażywać jednocześnie bioflawonoidy np. wyciąg z pestek grejpfruta (np.citrosept), albo jeść owoc dzikiej róży, porzeczki czarnej, głogu, chrzan, bazylia, nać z pietruszki i innych jadalnych rośli zawierających bioflawonoidy acerola, camucamu, amalaki . Nie potwierdziły się także obawy, że witamina C sprzyja gromadzeniu w organizmie nadmiaru ilości żelaza.

Źródło foto: werenike.bloblo.pl
Łyżeczka od herbaty to ok. 5 gramów kwasu L-askorbinowego. Czyli 5000 miligramów.
Płaska łyżeczka to ok. 3 g czyli 3000 mg.

W jakiej postaci przyjąć witaminę C?
szklanka letniej wody
1 łyżeczka kwasu L-askorbinowego

2-3 łyżeczki cukru brzozowego (ksylitolu) lub miodu.  

W przypadku infekcji, aby odnaleźć właściwą dla siebie dawkę należy poddać się tzw. procesowi kalibracji. Jeśli w miarę zwiększania porcji witaminy C pojawiają się specyficzne bulgotanie w brzuchu oraz luźne stolce, oznacza to, iż organizm osiągnął punkt nasycenia. Następną dawkę należy zmniejszyć, ale nadal suplementować się systematycznie.

Dla osób o wrażliwym żołądku (zespół jelita drażliwego, wrzody itd.) odpowiedniejszą formą moze się okazać buforowana witamina C (posiadająca mniej kwasowy odczyn), w postaci związków z innymi pierwiastkami (L-askorbiniany wapnia, sodu, magnezu, cynku, chromu itd.).

Pozostaje pytanie, gdzie kupić jeśli nie w aptece..? Jest to możliwe w sieci w sprawdzonym źródle:
Witamina C w ecoshopie

Opracowano na podstawie: J.Zięba

2 komentarze:

  1. Świetny blog, nareszcie znalazłam miejsce gdzie moge znaleźć odpowiedź na interesujące mnie tematy :) dziekuje :)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoja opinią.